Skip to main content

Masalah Prostat dan Kaitannya dengan Mati Pucuk

Assalamualaikum wbt & Hai Semua!


Masalah prostat biasa berlaku pada kaum lelaki apabila umur semakin meningkat. Antara simtom terawal yang biasa berlaku adalah seperti:
- rasa susah kencing
- kencing tak lawas
- terlalu kerap ke bilik air pada waktu malam
- kencing berdarah

Tapi, apa hubungan antara masalah prostat dan masalah mati pucuk atau, secara spesifiknya, erectile dysfunction (ED)?

Kedua-dua masalah ini semakin kerap berlaku apabila umur seorang lelaki itu semakin meningkat. Walaupun kaitan antara kedua-dua masalah ini masih samar-samar dan tiada penjelasan yang jitu, tetapi, ada beberapa keadaan di mana masalah prostat boleh mengakibatkan fungsi seksual terganggu.

Apakah peranan prostat terhadap fungsi ereksi lelaki?


Kelejar prostat terletak pada sekeliling bahagian urethra lelaki. Jika misalnya berlaku pembengkakan atau keradangan pada bahagian prostat, ia boleh menyebabkan gangguan pada saraf dan salur darah di bahagian tersebut. Jika ini berlaku, ia juga boleh mengganggu fungsi bahagian zakar.

Rawatan untuk Masalah ED jika Mempunyai Masalah Prostat

Terdapat rawatan yang boleh diambil jika seorang lelaki mempunyai masalah prostat dan ED bagi mengembalikan semula fungsi ereksi pada zakar. Walau bagaimana pun, wajib untuk anda mendapatkan consultation daripada doktor sebelum mengambil mana-mana rawatan ini.

1) Ubat yang boleh diambil secara oral seperti Sildenafil atau Tadalafil yang dapat membantu memperbaiki dan meningkatkan aliran darah ke tisu-tisu zakar apabila mereka terangsang.
2) Ubat jenis injection untuk mendapatkan pengaliran darah yang lancar ke bahagian zakar seperti Alprostadil.
3) Ubat jenis supositori yang dimasukkan ke bahagian uretra.
4) Pam Vakum 
5) Pembedahan

Sekali lagi ingin dinyatakan, pilihan-pilihan rawatan ini hanyalah sebagai makluman umum untuk anda. DAPATKAN NASIHAT DOKTOR TERLEBIH DAHULU SEBELUM AMALKAN MANA-MANA JENIS RAWATAN UNTUK MENGETAHUI RAWATAN MANA YANG PALING BERSESUAIAN UNTUK ANDA.


Supplemen Untuk Bantu Atasi Masalah Mati Pucuk

Selain rawatan-rawatan yang dinyatakan di atas, supplemen juga boleh membantu mengurangkan simtom-simtom akibat mati pucuk atau ED. Antaranya adalah:


- Vita E Complex Shaklee mengandungi vitamin E (d-alfatokoferol) asli daripada minyak sayuran dan selenium yang berfungsi dalam melengkapi fungsi-fungsi vitamin E.
- Vitamin E dapat:
• membantu dalam pengaliran darah yang lebih lancar
• menyokong otot yang lebih kuat

Zinc Plus


- Dirumuskan dengan zinc gluconate dengan penyerapan yang tinggi.
- Zinc dapat:
• mengekalkan paras testosteron dan prostat yang sihat
• "...serum zinc was positively correlated with total testosterone, and moderate supplementation plays an important role in improving androgen." (Te, L. et al., 2023)
• "...zinc may play an important role in modulating serum testosterone levels in normal men." (Prasad et al., 1996)


B-Complex Plus with Folic Acid

- B-Complex Shaklee membekalkan kesemua 8 jenis Vitamin B yang seimbang.
- Vitamin B dapat bantu dalam meningkatkan fungsi ereksi.

Vivix / Res-V

- Vivix merupakan sejenis minuman botani daripada campuran Sempurna Polifenol yang dipatenkan untuk meningkatkan keberkesanan dan memberikan spektrum perlindungan yang lebih luas. 
- Res-V juga mengandungi kandungan yang hampir sama, kecuali Res-V adalah dalam bentuk softgel dan 30% lebih powerful daripada Vivix.
- Dalam membantu masalah mati pucuk, polifenol adalah sangat bagus bagi merangsang prestasi sel sperma.

Phytocol-ST

- Phytocol-St Shaklee membekalkan 2,000 mg sterol tumbuhan dalam setiap hidangan setiap hari
- Sterol tumbuhan bagus dalam membantu mengurangkan keradangan prostat.


Bolehlah ikhtiar dengan Set Supplemen ini untuk diri anda atau suami yang tersayang. Mudah-mudahan ia dapat membantu atasi masalah yang sedang anda hadapi dan menjadi hadiah paling bermakna buat anda serta pasangan.

Untuk tahu Tips Kesuburan Lelaki, boleh baca di sini.

Untuk dapatkan lebih maklumat atau untuk order, jangan malu-malu untuk whatsApp saya k... Semoga sentiasa sihat dan ceria selalu!

💗 Sharing.is.Caring 💗

** Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Untuk order produk Shaklee dan mendapatkan konsultasi percuma, hubungi Pengedar Sah anda:

Siti Rusyida Rohim
Shaklee ID: 913596
FB Profile : Syida Rohim
Instagram : Syida Rohim
COD : Bandar Putra, Kulai, Senai dan kawasan sekitarnya.
Penghantaran pos ke seluruh Malaysia

Comments

Read More...

Cara saya hilangkan ruam panas anak

Assalamualaikum wbt Sejak 2-3 bulan ni memang cuaca sangat panas, kan... Rasa macam nak pasang air-cond 24 jam je kat rumah....  Jangan lupa banyakkan minum air ye.. Banyak dah kes heat stroke sekarang ni.... Nak dijadikan cerita, sejak 2 minggu lepas saya perasan badan anak saya naik ruam. Setompok kecik je... Saya fikir, ni mesti kes cuaca panas ni. Nasib baik saya memang ada krim Herbal Blend kat rumah. Saya pun sapu la sikit kat tompok ruam tu. Saya pun fikir la, lepas setiap kali mandi nak letak la krim tu. Tak sempat.... Esoknya ruam tu hilang dah. Huhuhu.... Tapi saya letak la jugak, nak make sure bebetul hilang. Lagi pun krim ni cam rasa berangin sket, bagi Mujahid rasa selesa dan elakkan dia rasa gatal. Tu cerita 2 minggu lepas. Minggu lepas saya perasan ruam naik banyak sangat kat bahagian dahi, kat bahagian anak-anak rambut tu. Memang kawasan yang kerap peluh la tu... Saya pun tak fikir banyak, memang sapu sikit la krim Herbal

Penting tahu Glisemik Index Untuk Pesakit Diabetes

Assalamualaikum wbt & Hai Semua! Anda mesti selalu dengan perkataan 'Index Glisemik' atau ' Glycemic Index '  atau saya selalu sebut 'GI'. Anda pernah beli roti Gardenia tak (bukan nak iklan)? Kalau sape yang biasa beli roti Gardenia, kat plastik tu memang ada tulis nilai GI dia. Tengok gambar kat bawah ni... Kenapa agaknya dia perlu tayang nilai GI ni ye? Sebenarnya, untuk pengetahuan anda, kalau kita tahu nilai GI ni kita akan lebih senang untuk buat pilihan makanan yang sihat dan baik untuk kita. Sebagai contoh, bagi mereka yang ada masalah kencing manis, atau yang berisiko untuk dapat kencing manis, sangat penting untuk tahu nilai GI untuk setiap makanan yang diambil untuk bantu mereka memilih makanan yang tak menjejaskan paras gula dalam darah mereka. Faham ke faham? Ok, saya cuba terangkan dengan lebih detail....  APA SEBENARNYA INDEX GLISEMIK (GI) Index Glisemik (GI) sebenarnya adalah satu skala daripada nilai 1-100 yang menunjukkan sebanya

Kepentingan Sistem Limfa yang Sihat

Assalamualaikum wbt Hari ni nak cerita pasal toksik lagi. Kenapa saya suka cerita pasal toksik? Sebab memang badan kita memang tak boleh lari daripada jadi tong yang penuh dengan toksik. Sebab kita memang selalu terdedah dengan macam-macam sumber toksik. Ini termasuklah daripada aktiviti-aktiviti harian dalam badan kita. Toksik juga boleh terhasil dalam badan kita bila sel-sel imun kita melawan jangkitan.  Bila badan kita penuh toksik, badan kita akan buang benda-benda toksik ni daripada tisu badan kita dan bawa ke aliran darah untuk diproses oleh hati.  Semua proses ni berlaku dalam satu rangkaian tisu dan organ yang dinamakan sistem limfa. Apa itu sistem limfa? Sistem limfa ( Lymphatic System ) merupakan satu sistem peredaran yang berfungsi untuk menyokong sistem imun kita. Ia bertindak seolah-olah macam sistem kumbahan dalam badan kita, di mana ia membantu badan kita untuk membuang toksin dan sisa-sisa buangan yang tak diperlukan ole