Skip to main content

Persediaan Menyambut Cahaya Mata

Assalamualaikum wbt.



Kehadiran cahaya mata baru memanglah satu saat yang pasti dinanti-nantikan oleh setiap ibu bapa.

Sudah semestinya, bila kita dah dapat berita gembira yang kita bakal menerima seorang lagi ahli baru dalam keluarga, kita akan membuat pelbagai persiapan walaupun ianya berbulan-bulan lagi.

Namun, persiapan ini mestilah menjangkau daripada aspek fizikal sahaja (eg: baju, cloth diaper, etc.).

Kita perlu membuat persiapan daripada aspek rohani dan mental juga.



Apa itu persiapan rohani?



Ini termasuklah doa yang berpanjangan dan tidak putus-putus, supaya anak kita ini akan menjadi seorang hamba Allah yang soleh/ah, pewaris nabi. 



Selain itu, sediakan diri dengan ilmu-ilmu ketauhidan yang bakal dialirkan buat anak-anak kita nanti. Ilmu keTuhanan before everything else. Siapalah yang paling baik untuk mengajar anak kita tentang Allah, kalau bukan ibu bapa sendiri, kan?



So, sebelum nak ajar anak, ibu bapa kenalah kuatkan pemahaman tentang ilmu ini dulu, betul tak?





Perbanyakkan membaca al-Quran. Bayi dalam kandungan sudah develop pendengaran sejak Minggu ke-18 lagi. Ambil masa ini untuk perdengarkan bayi anda dengan bacaan ayat-ayat al-Quran sejak dari alam Rahim lagi....



Macam mana pulak dengan persediaan mental?




Well, kita pun mesti dah banyak dengar cerita tentang cabaran-cabaran yang bakal dihadapi bila dah bergelar ibu atau bapa. 

Tak kiralah dah anak satu ke, dua ke, tiga ke... Cabaran yang diterima sentiasa ada dan berbeza-beza.

So, lengkapkan diri dengan ilmu keibubapaan. Insya Allah, boleh jadi panduan untuk membesarkan anak di setiap peringkat umur.


Bagi yang baru saja bergelar ibu bapa, mesti dah dimomokkan dengan ayat-ayat seperti: "Selamat berjaga malam..." 


Heheh... Memang ye pun... 

Dan itu adalah tanggung jawab. Bagi ibu, kita kena pastikan kita menyusukan bayi kita setiap 2 jam untuk pastikan anak bacaan bilirubin anak menurun. Bacaan bilirubin yang normal adalah di bawah 150.





Kenapa kena susukan anak untuk turunkan bacaan bilirubin?


Sebab bilirubin ni hanya akan keluar melalui najis anak. So, kena rajin jugak observe kekerapan anak kita menyusu dan membuang. Dan observe jugak warna stool dan air kencing anak kita. Warna kuning pada najis tulah bilirubin yang nak dibuang. Kalau najis anak bukan warna kuning (contohnya: hijau), maksudnya kita tak cukup menyusukan anak kita. Atau bila menyusukan anak, anak hanya dapat minum foremilk sahaja, tak sampai kepada hindmilk. 



Pastikan anak kita dapat kedua-dua foremilk dan hindmilk. Insya Allah, doakan saya dapat cerita lebih panjang pasal ni nanti.


Walaupun tugas meyusukan anak adalah tugas ibu, tak bermakna ayah boleh berlepas tangan. Pastikan keperluan ibu yang menyusukan mencukupi. Sediakan air minum, pastikan kedudukan ibu selesa untuk menyusukan anak, kalau anak poo poo, ayah pun kena ambil peranan untuk tukarkan diaper anak. 

Tak semua ibu melalui proses penyusuan yang mudah

Kadang-kadang di sepanjang perjalanan penyusuan ni, ada je dugaan seperti susu kurang dan sebagainya.

Jangan takut. Susu tu sentiasa ada. Yang penting supply vs demand. Selagi mana anak menyusu, insya Allah, rezeki susu tu akan ada. 

Nak senang faham, kena selalu kosongkan breast. Kalau anak tak nak menyusu secara direct, make sure kita pam susu sehingga breast rasa kosong. Tak ada pam, boleh marmet.

Selain tu, kena minum air yang cukup dan JANGAN STRESS. Dapatkan rehat yang cukup. Ada yang mengatakan stress tu boleh memperlahankan penghasilan susu ibu. So, jangan stress-stress ok....

Lagi satu faktor yang penting adalah DIET yang seimbang. Dapatkan nutrisi yang mencukupi dan elakkan junk food yang boleh depletekan atau menghalang penyerapan nutrien oleh badan kita. Ingat, bila kita menyusukan anak, kita sedang menyalurkan nutrien-nutrien kepada anak kita. Sebab itu sahaja sumber makanan dia kan... 

Kalau anda tak yakin dengan kecukupan nutrisi anda, lagi-lagi nak dikongsi dengan si kecil, saya sarankan anda top up dengan SET PENYUSUAN SHAKLEE.





Set ni mengandungi:
Vitalea with Iron Formula


  • Zat besi membantu dalam proses penghasilan sel darah merah yang hilang semasa kelahiran
  • Membekalkan 23 jenis vitamin
  • Memberikan tenaga kepada ibu



B-Complex

  • Mengurangkan stress
  • Meningkatkan penghasilan sel darah merah
  • Menukarkan makanan kepada tenaga
  • Melancarkan peredaran darah



Vitamin C

  • Meningkatkan sistem imun



Alfalfa Complex

  • Milkbooster
  • Menangani masalah ekzema
  • Menggalakkan penghadaman yang baik, seterusnya elakkan sembelit



Ostematrix

  • Menyokong pertumbuhan tulang dan gigi ibu dan juga bayi yang disusukan
  • Mencegah masalah sembelit



Energizing Soy Protein

  • Memekatkan susu ibu
  • Membekalkan tenaga berpanjangan buat ibu



Apa kata mereka yang dah mencuba Set Penyusuan Shaklee?


Testimoni 1:




Testimoni 2:



Testimoni 3: 



Cukup setakat ini perkongsian saya.

Saya doakan mudah-mudahan Allah kurniakan kemudahan buat kita yang sedang menempuh alam keibubapaan dan alam penyusuan.

Happy BREASTFEEDING!!


** Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.






Untuk order produk Shaklee dan mendapatkan konsultasi percuma, hubungi Pengedar Sah anda:


Siti Rusyida Rohim
Shaklee ID: 913596
FB Profile : Syida Rohim
Instagram : syida_rohim
Twitter : @SyidaRohim
Google + : +SyidaRohim
Pinterest : Syida Rohim
Contact No. : 018-3176903 (SMS/WhatsApp only)
COD : Meru, Klang, Setia Alam, Shah Alam, Petaling Jaya, Subang, Sunway, Sepang, Nilai, Labu dan kawasan sekitarnya.
Penghantaran poslaju ke seluruh Malaysia

Comments

Read More...

Cara saya hilangkan ruam panas anak

Assalamualaikum wbt Sejak 2-3 bulan ni memang cuaca sangat panas, kan... Rasa macam nak pasang air-cond 24 jam je kat rumah....  Jangan lupa banyakkan minum air ye.. Banyak dah kes heat stroke sekarang ni.... Nak dijadikan cerita, sejak 2 minggu lepas saya perasan badan anak saya naik ruam. Setompok kecik je... Saya fikir, ni mesti kes cuaca panas ni. Nasib baik saya memang ada krim Herbal Blend kat rumah. Saya pun sapu la sikit kat tompok ruam tu. Saya pun fikir la, lepas setiap kali mandi nak letak la krim tu. Tak sempat.... Esoknya ruam tu hilang dah. Huhuhu.... Tapi saya letak la jugak, nak make sure bebetul hilang. Lagi pun krim ni cam rasa berangin sket, bagi Mujahid rasa selesa dan elakkan dia rasa gatal. Tu cerita 2 minggu lepas. Minggu lepas saya perasan ruam naik banyak sangat kat bahagian dahi, kat bahagian anak-anak rambut tu. Memang kawasan yang kerap peluh la tu... Saya pun tak fikir banyak, memang sapu sikit la krim Herbal

Penting tahu Glisemik Index Untuk Pesakit Diabetes

Assalamualaikum wbt & Hai Semua! Anda mesti selalu dengan perkataan 'Index Glisemik' atau ' Glycemic Index '  atau saya selalu sebut 'GI'. Anda pernah beli roti Gardenia tak (bukan nak iklan)? Kalau sape yang biasa beli roti Gardenia, kat plastik tu memang ada tulis nilai GI dia. Tengok gambar kat bawah ni... Kenapa agaknya dia perlu tayang nilai GI ni ye? Sebenarnya, untuk pengetahuan anda, kalau kita tahu nilai GI ni kita akan lebih senang untuk buat pilihan makanan yang sihat dan baik untuk kita. Sebagai contoh, bagi mereka yang ada masalah kencing manis, atau yang berisiko untuk dapat kencing manis, sangat penting untuk tahu nilai GI untuk setiap makanan yang diambil untuk bantu mereka memilih makanan yang tak menjejaskan paras gula dalam darah mereka. Faham ke faham? Ok, saya cuba terangkan dengan lebih detail....  APA SEBENARNYA INDEX GLISEMIK (GI) Index Glisemik (GI) sebenarnya adalah satu skala daripada nilai 1-100 yang menunjukkan sebanya

Kepentingan Sistem Limfa yang Sihat

Assalamualaikum wbt Hari ni nak cerita pasal toksik lagi. Kenapa saya suka cerita pasal toksik? Sebab memang badan kita memang tak boleh lari daripada jadi tong yang penuh dengan toksik. Sebab kita memang selalu terdedah dengan macam-macam sumber toksik. Ini termasuklah daripada aktiviti-aktiviti harian dalam badan kita. Toksik juga boleh terhasil dalam badan kita bila sel-sel imun kita melawan jangkitan.  Bila badan kita penuh toksik, badan kita akan buang benda-benda toksik ni daripada tisu badan kita dan bawa ke aliran darah untuk diproses oleh hati.  Semua proses ni berlaku dalam satu rangkaian tisu dan organ yang dinamakan sistem limfa. Apa itu sistem limfa? Sistem limfa ( Lymphatic System ) merupakan satu sistem peredaran yang berfungsi untuk menyokong sistem imun kita. Ia bertindak seolah-olah macam sistem kumbahan dalam badan kita, di mana ia membantu badan kita untuk membuang toksin dan sisa-sisa buangan yang tak diperlukan ole