Skip to main content

Kenapa Perlu Detox?

Assalamualaikum wbt


Badan manusia sebenarnya sangat banyak terdedah dengan toksin. Kalau boleh nak buat satu perumpamaan, badan kita ni sebenarnya macam satu tong besar yang tak henti-henti diisikan dengan air. Bila tong dah penuh, air akan mula melimpah keluar. 



Macam tulah badan kita. Toksin memang tak henti-henti masuk ke dalam badan kita.

Kalau 'tong' kita tu tak penuh lagi, memang kita tak akan sedar yang sebenarnya toksin ni boleh memudaratkan diri kita dari segi kesihatan. 

Tapi bila 'tong' kita dah capai 'limit'nya, atau pun, bila badan kita dah capai tahap maksimum, dah tak boleh terima lagi toksin masuk dalam badan kita... Masa tu, fungsi detoks dalam badan kita dah tak boleh nak berfungsi dengan betul dah. Hay wire orang putih cakap.


Apa jadi kalau badan kita dah tak boleh nak detoks?


Toksin tadi boleh pergi menyerang organ-organ dalaman kita. Dan fungsi-fungsi organ ni pula yang boleh jadi hay wire!!




Badan kita banyak terdedah pada berpuluh-puluh ribu jenis bahan kimia setiap hari. Saintis juga menganggarkan badan kita membawa paling kurang 700 jenis bahan cemar, tak kiralah samada kita duduk kat kawasan pedalaman ke, bandar besar ke, atau pun kawasan perindustrian. Setiap daripada kita ibarat tong yang membawa sisa-sisa toksin.

Kalau diikutkan, sebenarnya bahan-bahan kimia ni boleh dibuang secara semulajadi daripada badan kita. Melalui penghadaman, pernafasan atau pun perpeluhan. Tapi disebabkan kita terus-menerus terdedah kepada bahan-bahan kimia ni, badan kita tak akan dapat buang toksin ni secara keseluruhan. Akan ada je sisa toksin yang masih tertinggal. 

Maka, sisa-sisa toksin ni akan tertinggal dalam salur darah, tisu lemak, otot, tulang, tisu otak dan organ-organ kita yang lain. Seram ke tak??

Inilah yang dinamakan BEBANAN BADAN.
 

Untuk elakkan ini daripada berlaku, kita perlu untuk detoks untuk mengurangkan bebanan dalam badan kita. 

Antara kesan-kesan pengumpulan toksin dalam badan:
  • Sesak dada
  • Cirit-birit
  • Sakit belakang
  • Sakit kepala
  • Lemah badan
  • Gatal-gatal kulit
  • Kemandulan
  • Kanser
  • Cysts
  • Obesiti
  • Tumor 


Dari mana toksin tu datang?

1) Makanan yang tidak sihat.
Percayalah, makanan adalah sumber terbesar penyumbang kepada toksin dalam badan kita. Cuba elakkan diri kita daripada terus amalkan makanan yang tak elok. Contohnya jajan, makanan GMO, makanan segera....

2) Persekitaran
Sebagai contoh, aerosol. Even spray rambut pun boleh menyumbang kepada toksin dalam badan kita tau... Belum lagi asap rokok, asap kereta dan asap dari kilang.

3) Sewaktu menangani stress hasil daripada tindak balas biokimia dalam badan. Sebab tu kalau orang stress senang dapat sakit. Nasihat saya, kalau stress, menangislah.. Sebab dengan menangis, air mata tu boleh membawa keluar sekali toksin-toksin dalam badan. Tapi jangan lebih-lebih pulak.. sikit-sikit sudah...

4) Menghadapi masalah alahan pada makanan. 

Tak kisahlah dari mana datangnya toksin ni, ia akan menambahkan lagi bebanan pada sistem detoks dalam badan kita. Sebab tu kita sendiri kena berusaha untuk bantu badan kita untuk melancarkan proses detoks supaya kita dapat kesihatan yang lebih baik.

Ya, setiap individu tu memang berbeza. Dan setiap individu tu pulak ada kemampuan dan cara berbeza untuk mengawal bebanan badan ni. Ianya berkemungkinan bergantung kepada genetik kita sendiri. Ada sesetengah orang yang mempunyai tubuh badan yang mampu untuk mengawal toksin ini dengan baik. Tapi, ada juga yang tidak. Sebab tu, ada orang yang memang rasa affected sangat dengan masalah toksin dalam badan, tapi ada yang tidak. 

So, kita kena kenal pasti kemampuan badan kita. Adakah kita ni jenis yang susah nak detoks atau pun tak. Kalau kita tergolong dalam golongan ni, mungkin kita kena berusaha lebih untuk detoks badan kita dengan cara lain.


Macam mana nak detoks?

1) Ubah diet kita. 


Insya Allah, kalau kita cuba elakkan daripada terus makan-makanan rapu ni, atau at least kurangkan, kita telah memberi peluang pada diri kita untuk memulihkan sendiri diri kita, dan membuang toksin-toksin ni keluar dari badan kita. 

Dan secara automatiknya, kita sebenarnya akan lebih jauh daripada mendapat penyakit, dengan izin Allah...

Banyak juga makanan-makanan yang boleh membantu badan kita untuk detoks dengan lebih lancar.



2) Minum banyak air



Air akan membawa toksin-toksin ni keluar daripada badan. Buah pinggang kita ni memerlukan air untuk berfungsi dengan baik. Bila buah pinggang berfungsi dengan baik, barulah ia boleh menapis toksin keluar daripada darah.

3) Supplemen

Selain mengamalkan diet yang sihat, mengamalkan supplemen detoks juga boleh membantu badan kita untuk melakukan proses detoks dengan lebih berkesan. Dan jika anda amalkan supplemen, pastikan ianya adalah adalah daripada brand yang dipercayai dan berkualiti. Bahan-bahannya semua telah diuji secara saintifik dan klinikal. Bukan supplemen yang menambahkan lagi toksin dalam badan kita.

Supplemen detoks pilihan saya, dah tentu daripada Shaklee.





4) Jauhkan diri daripada persekitaran yang kurang sihat
Bila kita dah makin kurang terdedah pada toksin, potensi badan kita untuk melakukan proses metabolisme akan menjadi lebih baik dan proses detoks akan jadi lebih pantas dan berkesan.


Jangan biarkan toksin lama-lama dalam badan....




** Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.





Untuk order produk Shaklee dan mendapatkan konsultasi percuma, hubungi Pengedar Sah anda:


Siti Rusyida Rohim
Shaklee ID: 913596
FB Profile : Syida Rohim
Instagram : syida_rohim
Twitter : @SyidaRohim
Google + : +SyidaRohim
Pinterest : Syida Rohim
Contact No. : 018-3176903 (SMS/WhatsApp only)
COD : Meru, Klang, Setia Alam, Shah Alam, Petaling Jaya, Subang, Sunway, Sepang, Nilai, Labu dan kawasan sekitarnya.
Penghantaran poslaju ke seluruh Malaysia

Comments

Read More...

Cara saya hilangkan ruam panas anak

Assalamualaikum wbt Sejak 2-3 bulan ni memang cuaca sangat panas, kan... Rasa macam nak pasang air-cond 24 jam je kat rumah....  Jangan lupa banyakkan minum air ye.. Banyak dah kes heat stroke sekarang ni.... Nak dijadikan cerita, sejak 2 minggu lepas saya perasan badan anak saya naik ruam. Setompok kecik je... Saya fikir, ni mesti kes cuaca panas ni. Nasib baik saya memang ada krim Herbal Blend kat rumah. Saya pun sapu la sikit kat tompok ruam tu. Saya pun fikir la, lepas setiap kali mandi nak letak la krim tu. Tak sempat.... Esoknya ruam tu hilang dah. Huhuhu.... Tapi saya letak la jugak, nak make sure bebetul hilang. Lagi pun krim ni cam rasa berangin sket, bagi Mujahid rasa selesa dan elakkan dia rasa gatal. Tu cerita 2 minggu lepas. Minggu lepas saya perasan ruam naik banyak sangat kat bahagian dahi, kat bahagian anak-anak rambut tu. Memang kawasan yang kerap peluh la tu... Saya pun tak fikir banyak, memang sapu sikit la krim Herbal

Penting tahu Glisemik Index Untuk Pesakit Diabetes

Assalamualaikum wbt & Hai Semua! Anda mesti selalu dengan perkataan 'Index Glisemik' atau ' Glycemic Index '  atau saya selalu sebut 'GI'. Anda pernah beli roti Gardenia tak (bukan nak iklan)? Kalau sape yang biasa beli roti Gardenia, kat plastik tu memang ada tulis nilai GI dia. Tengok gambar kat bawah ni... Kenapa agaknya dia perlu tayang nilai GI ni ye? Sebenarnya, untuk pengetahuan anda, kalau kita tahu nilai GI ni kita akan lebih senang untuk buat pilihan makanan yang sihat dan baik untuk kita. Sebagai contoh, bagi mereka yang ada masalah kencing manis, atau yang berisiko untuk dapat kencing manis, sangat penting untuk tahu nilai GI untuk setiap makanan yang diambil untuk bantu mereka memilih makanan yang tak menjejaskan paras gula dalam darah mereka. Faham ke faham? Ok, saya cuba terangkan dengan lebih detail....  APA SEBENARNYA INDEX GLISEMIK (GI) Index Glisemik (GI) sebenarnya adalah satu skala daripada nilai 1-100 yang menunjukkan sebanya

Kepentingan Sistem Limfa yang Sihat

Assalamualaikum wbt Hari ni nak cerita pasal toksik lagi. Kenapa saya suka cerita pasal toksik? Sebab memang badan kita memang tak boleh lari daripada jadi tong yang penuh dengan toksik. Sebab kita memang selalu terdedah dengan macam-macam sumber toksik. Ini termasuklah daripada aktiviti-aktiviti harian dalam badan kita. Toksik juga boleh terhasil dalam badan kita bila sel-sel imun kita melawan jangkitan.  Bila badan kita penuh toksik, badan kita akan buang benda-benda toksik ni daripada tisu badan kita dan bawa ke aliran darah untuk diproses oleh hati.  Semua proses ni berlaku dalam satu rangkaian tisu dan organ yang dinamakan sistem limfa. Apa itu sistem limfa? Sistem limfa ( Lymphatic System ) merupakan satu sistem peredaran yang berfungsi untuk menyokong sistem imun kita. Ia bertindak seolah-olah macam sistem kumbahan dalam badan kita, di mana ia membantu badan kita untuk membuang toksin dan sisa-sisa buangan yang tak diperlukan ole