Skip to main content

Kawal Lelah Dengan Supplemen

Assalamualaikum wbt

Sebelum saya bercerita lebih lanjut pasal supplemen, saya rasa better untuk ceritakan dulu apa itu penyakit Asthma atau Lelah.

APAKAH ITU ASTHMA



Penyakit asthma adalah apabila berlakunya penyempitan di saluran tenggorok (bronchial tubes). Penyakit ni memang biasa berlaku pada kanak-kanak dan juga orang dewasa. Siapa yang dah pernah kena lelah, tahulah betapa stressnya nak control lelah ni, sebab kadang-kadang tak dapat nak jangka bila ia akan menyerang. Nak merawatnya pun payah.

SIMTOM-SIMTOM ASTHMA

Kita tahu seseorang tu menghidap lelah bila kita boleh dengar bunyi 'wheezing' sewaktu dia bernafas. Orang yang lelah ni jugak sering batuk-batuk dan susah untuk bernafas. Penyakit lelah ni, kalau tak dirawat dan tak diambil apa-apa tindakan, boleh membunuh tau. Jaga-jaga... 

PENYEBAB ASTHMA



Masa seseorang diserang asthma, sebenarnya gelung otot yang mengawal saiz bronchial tubes tu mengetat. Otot-otot ni dikawal oleh saraf. Tapi, masih belum jelas apa yang menyebabkan saraf ni boleh menyempitkan saluran pernafasan. Ia boleh disebabkan oleh alahan. Boleh juga disebabkan oleh gangguan emosi. Atau boleh juga disebabkan oleh jangkitan pernafasan. Ada pendapat mengatakan lelah ni adalah sejenis penyakit keradangan pada paru-paru.

Begitu juga dengan faktor persekitaran. Kita jalan kat mana-mana pun, ada saja orang yang merokok. Second-hand smoker memang senang untuk mendapat serangan lelah. Jadi, bagi ibu bapa yang merokok dan ada anak yang mempunyai serangan lelah, bawak-bawaklah berehenti merokok. Insya Allah taraf kesihatan satu keluarga boleh improve.

Apa yang penting, pendapat yang kuat mengatakan, mereka yang mendapat serangan lelah ni mempunyai sistem imun yang lemah.

SUPPLEMEN UNTUK MENGAWAL ASTHMA

Ada yang cakap penyakit lelah ni tak boleh dirawat. Tapi apa yang penting, penyakit ni boleh dielak dan dikawal. Pertama, kita boleh lengkapkan diri kita dengan supplemen yang bersesuaian:

Asid Lemak Omega-3 (OMEGA GUARD)

  • Anti-keradangan
  • Supplemen Omega-3 bagus untuk kesihatan paru-paru
  • Ada satu kajian dalam 'Chest Journal' menunjukkan mereka yang ada lelah, setelah ambil supplemen minyak ikan, mempunyai pengurangan dalam penyempitan saluran pernafasan, dan secara tak langsung kurang mengambil ubat lelah tu sendiri. Secara tak langsung pengambilan supplemen minyak ikan boleh mengurangkan 'side effect' daripada ubat lelah tu.

Halia dan Kunyit (PEPPERMINT GINGER PLUS & DTX COMPLEX)
  • Anti-keradangan

Vitamin D (OSTEMATRIX)
  • Kajian ada menunjukkan mereka yang menghidap asthma mempunyai kekurangan Vitamin D.
  • Vitamin D boleh didapati dalam susu, telur dan ikan. Boleh juga untuk dapatkan Vitamin D dengan berjalan di waktu pagi untuk dapatkan Vitamin D daripada sinaran matahari. Bukan waktu panas-panas terik tu tau. Lain pulak penyakit yang datang.

Vitamin C (SUSTAINED RELEASE VITA-C)
  • Vitamin C bagus untuk kesihatan dan penyakit lelah juga, kerana ia mempunyai sifat antioksidan dan boleh melawan keradangan.
  • Sumber vitamin C : sayuran hijau, oren, strawberry, dll...
  • Pengambilan supplemen Vitamin C adalah digalakkan kerana ia boleh membantu saluran pernafasan berfungsi dengan baik, juga boleh mengurangkan 'wheezing'.
  • Mereka yang mengambil kurang Vitamin C selalu dikaitkan dengan 'pulmonary dysfunction'. 

Magnesium (OSTEMATRIX)
  • Mereka yang menghidapan lelah sering didapati mempunyai kurang magnesium dalam badan.
  • Kajian menunjukkan mereka yang mengambil supplemen magnesium dalam jangka masa panjang kurang mendapat simtom lelah.

Vitamin B6 (B-COMPLEX)
  • Vitamin B6 dikatakan dapat membetulkan abnormaliti dalam metabolisme tryptophan yang terdapat pada pesakit lelah
  • Ia juga boleh mengurangkan simtom lelah dalam kajian jangka masa panjang.

LANGKAH-LANGKAH PENJAGAAN YANG LAIN
  1. Kurangkan pengambilan protein haiwan, dan lebihkan protein sayuran
  2. Perbanyakkan pengambilan sayuran dan buahan organik
  3. Gantikan penggunaan minyak masak, dengan minyak yang lebih sihat (paling bagus guna extra-virgin olive oil)
  4. Banyakkan minum air
  5. Jauhkan diri dari benda-benda yang boleh menyebabkan alahan.

Dah tak tahan lagi dengan lelah? Tak salah nak mencuba supplemen Shaklee. Amalkan secara konsisten. Badan kita mungkin dah banyak sangat yang dah tak berfungsi dengan betul. So, supplemen ni perlu ambil masa untuk membetulkan balik fungsi-fungsi badan kita supaya berfungsi dengan normal, insya Allah. Kena banyakkan bersabar, dan istiqamah.

Nak try vitamin semulajadi Shaklee yang insya Allah tak ada kesan sampingan yang negatif ni?


** Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



Untuk order produk Shaklee dan mendapatkan konsultasi percuma, hubungi Pengedar Sah anda:


Siti Rusyida Rohim
Shaklee ID: 913596
FB Profile : Syida Rohim
Instagram : Syida Rohim
Twitter : @SyidaRohim
Pinterest : Syida Rohim
Contact No. : 018-3176903 (WhatsApp only)
COD : Bandar Putra, Kulai, Senai dan kawasan sekitarnya.
Penghantaran pos ke seluruh Malaysia

Comments

Read More...

Cara saya hilangkan ruam panas anak

Assalamualaikum wbt Sejak 2-3 bulan ni memang cuaca sangat panas, kan... Rasa macam nak pasang air-cond 24 jam je kat rumah....  Jangan lupa banyakkan minum air ye.. Banyak dah kes heat stroke sekarang ni.... Nak dijadikan cerita, sejak 2 minggu lepas saya perasan badan anak saya naik ruam. Setompok kecik je... Saya fikir, ni mesti kes cuaca panas ni. Nasib baik saya memang ada krim Herbal Blend kat rumah. Saya pun sapu la sikit kat tompok ruam tu. Saya pun fikir la, lepas setiap kali mandi nak letak la krim tu. Tak sempat.... Esoknya ruam tu hilang dah. Huhuhu.... Tapi saya letak la jugak, nak make sure bebetul hilang. Lagi pun krim ni cam rasa berangin sket, bagi Mujahid rasa selesa dan elakkan dia rasa gatal. Tu cerita 2 minggu lepas. Minggu lepas saya perasan ruam naik banyak sangat kat bahagian dahi, kat bahagian anak-anak rambut tu. Memang kawasan yang kerap peluh la tu... Saya pun tak fikir banyak, memang sapu sikit la krim Herbal

Penting tahu Glisemik Index Untuk Pesakit Diabetes

Assalamualaikum wbt & Hai Semua! Anda mesti selalu dengan perkataan 'Index Glisemik' atau ' Glycemic Index '  atau saya selalu sebut 'GI'. Anda pernah beli roti Gardenia tak (bukan nak iklan)? Kalau sape yang biasa beli roti Gardenia, kat plastik tu memang ada tulis nilai GI dia. Tengok gambar kat bawah ni... Kenapa agaknya dia perlu tayang nilai GI ni ye? Sebenarnya, untuk pengetahuan anda, kalau kita tahu nilai GI ni kita akan lebih senang untuk buat pilihan makanan yang sihat dan baik untuk kita. Sebagai contoh, bagi mereka yang ada masalah kencing manis, atau yang berisiko untuk dapat kencing manis, sangat penting untuk tahu nilai GI untuk setiap makanan yang diambil untuk bantu mereka memilih makanan yang tak menjejaskan paras gula dalam darah mereka. Faham ke faham? Ok, saya cuba terangkan dengan lebih detail....  APA SEBENARNYA INDEX GLISEMIK (GI) Index Glisemik (GI) sebenarnya adalah satu skala daripada nilai 1-100 yang menunjukkan sebanya

Kepentingan Sistem Limfa yang Sihat

Assalamualaikum wbt Hari ni nak cerita pasal toksik lagi. Kenapa saya suka cerita pasal toksik? Sebab memang badan kita memang tak boleh lari daripada jadi tong yang penuh dengan toksik. Sebab kita memang selalu terdedah dengan macam-macam sumber toksik. Ini termasuklah daripada aktiviti-aktiviti harian dalam badan kita. Toksik juga boleh terhasil dalam badan kita bila sel-sel imun kita melawan jangkitan.  Bila badan kita penuh toksik, badan kita akan buang benda-benda toksik ni daripada tisu badan kita dan bawa ke aliran darah untuk diproses oleh hati.  Semua proses ni berlaku dalam satu rangkaian tisu dan organ yang dinamakan sistem limfa. Apa itu sistem limfa? Sistem limfa ( Lymphatic System ) merupakan satu sistem peredaran yang berfungsi untuk menyokong sistem imun kita. Ia bertindak seolah-olah macam sistem kumbahan dalam badan kita, di mana ia membantu badan kita untuk membuang toksin dan sisa-sisa buangan yang tak diperlukan ole